کلسیناسیون چیست؟

کلسینه کردن فرآیندی با دمای بالا برای تغییر خواص فیزیکی کک نفتی خام است. کلسینه کردن باعث می‌شود تا رطوبت حذف شده و مواد فرار از بین بروند، همچنین موجب افزایش چگالی ساختار کک، استحکام فیزیکی و هدایت الکتریکی کک می‌شوند.
ساده‌ترین تعریفی که برای کلسیناسیون می‌توان بیان نمود، این است که در این فرایند با دادن حرارتی بالا به مواد جامد، قصد خارج سازی ناخالصی‌ها به وسیله تغییرات فیزیکی و شیمیایی بر روی آن مواد را دارند. در اصل، کلمه کلسینه برای اشاره به فرآیندهایی که شامل کلسیم است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین نکته مهم در این فرآیند به نام کلسیناسیون به دلیل استفاده از کلمه لاتین کلسینیر به معنی سوزاندن آهک می باشد.
بهتر است بدانید که در اوایل دوره‌ای که کلسیناسیون به کار گرفته شد، فقط برای سوزاندن آهک و تبدیل سنگ آهن به اکسید آهن کاربرد داشت اما در گذر زمان کاربردهای دیگری برای کلسیناسیون ایجاد شد، به‌گونه‌ای که تعریف گسترده‌ تری برای این فرآیند در نظر گرفته می شود. امروزه اصطلاح کلسینه اغلب معادل فرایندهایی است که برای گرم کردن، تجزیه، آبگیری و کربن ‌زدایی محصولات استفاده می‌شود.

خواص فرآیند کلسینه

از مجموعه تغییرات حاصل شده بر روی مواد توسط فرآینده کلسینه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • خارج سازی رطوبت و آب موجود در داخل سنگ ‌ها
  • جداسازی اجزای فرار مانند کربن ‌دی ‌اکسید و همچنین اکسید های گوگرد
  • تجزیه حرارتی و تغییر فاز ماده
  • تبدیل ماده به حالت پایدارتر، بادوام‌تر یا سخت ‌تر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *