جایگاه کک نفتی کلسینه در بین انرژی های تجدیدپذیر

امروزه مهمترین چالش جهان کاهش ذخایر انرژی‌های تجدیدناپذیر است که استفاده گسترده از آنها منجر به کمبود منابع و اثرات منفی بر محیط‌زیست می‌شود. به همین دلیل، جامعه باید به تدریج به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشروی کرده تا مشکلات مربوط به منابع انرژی تجدیدناپذیر را کاهش دهد در این راستا با توجه به نیاز کشور در مبحث استفاده از کک نفتی به عنوان سوخت، می‌تواند به تولید انرژی پایدار و قابل تجدیدپذیر کمک کند. با توجه به کاهش منابع طبیعی سنتی نظیر زغال سنگ، استفاده از کک نفتی به عنوان جایگزینی قابل قبول است.
آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) در نقشه راه خود که در ماه مارس ۲۰۲۳ منتشر شد، پیش‌بینی کرد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ بر استفاده از سوخت‌های ترکیبی در تولید برق و سوخت مورد نیاز صنایع پیشی خواهد گرفت.
کک نفتی کلسینه (cpc) یکی از مواد اولیه اساسی است که می‌تواند در صرفه جویی در مصرف انرژی نقش حائز اهمیتی ایفا کند.
کک نفتی محصول فرعی پالایش نفت خام است که در ترکیب آن علاوه بر کربن، مقادیر زیادی گوگرد و فلزات سنگینی مانند نیکل و وانادیم نیز وجود دارد. از این محصول عموماً به عنوان منبع سوخت صنعتی استفاده می شود؛ به عنوان مثال، حدود 76 درصد از کک نفتی جهان در صنعت آلومینیوم و 5 درصد آن در صنعت فولاد استفاده می شود. این محصول که به عنوان ماده حیاتی کشور در صنایع آلومینیوم و فولاد سازی محسوب می شود، در سال های اخیر از طریق واردات تهیه و مورد استفاده قرار می گرفت که باعث خروج ارز از کشور می شد و اکنون شرکت پیشرو کربن پارس یکی از تولید کنندگان این محصول در منطقه ویزه اقتصادی سلفچگان- قم می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *