انواع کک نفتی به لحاظ خواص شیمیایی

دو نوع اصلی کک نفتی به لحاظ خواص شیمیایی و کاربرد وجود دارد :
کک سبز green coke و کک نفتی کلسینه شده calcine petroleum coke

کک نفتی سبز یا گرین کک Green coke (raw coke)

کک سبز ماده خامی است که برای تولید کک کلسینه استفاده می شود. این محصول فرعی کربن جامد فرآیند پالایش نفت است. کک سبز دارای رطوبت و محتوای فرار بالایی است.
کک سبز (کک خام) محصول اولیه کربنیزاسیون جامد از فراکسیون های هیدروکربنی با جوش بالا است که در دمای کمتر از 900 کلوین بدست می آید. این ماده حاوی کسری از ماده است که می تواند در طی عملیات حرارتی بعدی در دماهای تا 1600 کلوین به صورت فرار آزاد شود. کسری که ماده فرار نامیده می شود، در مورد کک سبز بین 4 تا 15 درصد وزنی است، اما به نرخ گرمایش نیز بستگی دارد.
کک خام اصطلاحی معادل کک سبز است اگرچه امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. نسبت مواد فرار کک سبز به دما و زمان پخت و همچنین به روش تعیین آن بستگی دارد.
یکی از ضایعات تولیدی به صورت کک نفتی و به صورت خام آن است که به آن کک سبز یا کک نفتی سبز نیز می گویند. کک سبز اصلی ترین محصول فرعی کربنیزاسیون جامد حاصل از فرآیند کسر هیدروکربنی در دمای بالا است. این ضایعات به خودی خود دارای پتانسیل های متعددی است، زیرا ارزش حرارتی بالاتری نسبت به زغال سنگ دارد، به راحتی ذخیره می شود و آلودگی کمتری نسبت به زغال سنگ تولید می کند. به طور کلی، کک سبز به عنوان ماده خام برای تولید کک کلسینه شده و همچنین برای کارخانه سیمان، ذوب فلزات و تولید برق به فروش می رسد.
در حال حاضر، پرتامینا، یک شرکت دولتی نفت و گاز در اندونزی، یک واحد تولید کک پترولیوم سبز (GPC) در پالایشگاه نفت دومای با ظرفیت تولید 360 هزار تن در سال دارد.

کک نفتی کلسینه شده

کک کلسینه شده محصول حاصل از “کلسینه کردن” کک سبز است. کلسینه کردن فرآیند گرم کردن کک سبز برای حذف رطوبت و مواد فرار و افزایش محتوای کربن است. کک کلسینه شده نسبت به کک سبز دارای رطوبت و مواد فرار کمتر و کربن بیشتری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *